Het was een slagveld vandaag

21 september 2023 - Front Royal, Virginia, Verenigde Staten

Goedemorgen!

Weer een nieuwe zonnige dag  van onze reis door het oosten van Amerika.
Vanmorgen hebben we, na 4 nachten in het Fairfield inn & Suites in Alexandria, het gedag gezegd en nog even een stop bij de Walmar voor wat inkopen voor de komende dagen gemaakt
Daarna de TomTom opdracht gegeven om richting Manassas National Battlefield Park te rijden via lokale wegen.

IMG_3327

IMG_3372

We rijden door een groen landschap met huizen met grote grasvelden er voor, zoals je het van Amerika voorsteld. Na een goed uur komen we in de buurt van het Visitors Center van Manasssas en zie je langs de weg de eerste bezienswaardigheden al.

Eerst nog even een stop bij het visitors center voor een kaart en een bezoek aan het museum met uitleg van de battle.

IMG_2354IMG_2356

Er is 2 keer gestreden bij Manassas:
Op 21 juli 1861 kwamen twee legers voor het eerst met elkaar in botsing op de velden met uitzicht op Bull Run. Zware gevechten hebben elk idee van een snelle oorlog weggevaagd. In augustus 1862 kwamen de legers van de Unie en de Confederatie voor de tweede keer samen op de vlakten van Manassas. De Zuidelijken behaalden een solide overwinning en brachten hen naar het toppunt van hun macht.
- Eerste Battle of Manassas: het leger van de Unie telde 35.000 soldaten: 1.011 gewonden, 481 doden en 1.216 vermisten; terwijl de Zuidelijken 29.188 soldaten hadden met 1.582 gewonden, 387 doden en 13 vermisten.
- Tweede Battle of Manassas: Het aantal slachtoffers van de Unie bedroeg ongeveer 14.000 doden en gewonden van de totaal 62.000 soldaten (22,5%); De Zuidelijken verloren ongeveer 1.000 doden en 7.000 gewonden van de 50.000 soldaten. (16%)

IMG_3344IMG_2374IMG_3338

Na het bezoeken van de verschillende markante punten van het grote slagveld en bij sommige een korte wandeling te hebben gemaakt zijn we na de lunch via smalle wegen (soms onverhard) door het mooie groene glooiende landschap van Virginia, in ca 2 uurtjes, naar ons hotel in de plaats Front Royal gereden.
Dit is weer een heel ander gebied als het Westen met z'n droge landschap. Beide hebben zo hun charmes en ook nu hebben we weer genoten van de rit.

IMG_3324IMG_3379IMG_3365

Morgen staat Shenandoah NP, wat hier aan het einde van de plaats begint, op het programma. Genieten van vergezichten en mogelijk wildlife?

Bedankt voor de reacties en jullie belangstelling!

Groetjes

1. Chris en Marleen:
    21 september 2023
    Lang geleden maar wel heftig. Mooi groen gebied!
    Fijne dag morgen. Groetjes , Chris en Marleen
  2. Mia:
    21 september 2023
    Altijd indrukwekkend zo’n battlefield en net als bij ons bv Margraten wordt het heel goed onderhouden en zo hoort het ook 🙋‍♀️😘
  3. Ron:
    21 september 2023
    "HET WAS EEN SLAGVELD VANDAAG" haha...ouwe woordkunstenaar !
    Veel plezier !!!